Biuletyn Informacji Publicznej jest informacyjnym serwisem WWW działającym zgodnie z USTAWĄ z dn. 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) oraz standardem określonym 17 maja 2002 r. przez ROZPORZĄDZENIE MSWiA (Dz. U. Nr 67, poz. 619). Kształt i zawartość Biuletynu wynika z treści w/w ustawy.
1. Zawartość serwisu
- STRONA GŁÓWNA, której adres internetowy składa się ze znacznika bip, nazwy gminy (lub skróconej nazwy), oraz adresu domenowego regiony.pl (bip.nazwagminy.regiony.pl). W nagłówku strony widoczna jest pełna nazwa Biuletynu oraz link z logo do serwisu "www.bip.gov.pl". Po lewej stronie serwisu zlokalizowane jest rozwijane menu ( po najechaniu na pozycję menu wskaźnikiem myszki otwiera się submenu). W polu głównym znajdują się podstawowe informacje o gminie oraz jej herb.
2.Menu serwisu
- INFORMACJE O GMINIE- pozycja zawiera sześć submenu zawierających informacje ogólne o gminie typu: historia gminy, geografia gminy, kultura i oświata, turystyka, aktualności, informacje ogólne o gminie. Poszczególne pozycje uaktywniają się po najechaniu na nie wskaźnikiem myszki i naciśnięciu lewego klawisza. Zlokalizowane są zawsze w głównym polu ekranu, w którego nagłówku opisany jest temat działu. Pozycje te mogą zawierać grafiki, linki do innych stron WWW.
- WŁADZE GMINY - pozycja zawiera submenu prowadzące do "wizytówek" poszczególnych członków władz gminy (Wójt, Zastępcy, Przewodniczący Rady Gminy, Rada Gminy). W wizytówkach podawane są podstawowe informacje dotyczące osoby oraz dane umożliwiające z nią kontakt pocztowy, telefoniczny, lub za pośrednictwem Internetu.
- ORGANIZACJA I KOMPETENCJE GMINY - w pozycji tej zawarte są informacje dotyczące: Sekretarza, Skarbnika, Radcy Prawnego, Komisji Rady Gminy oraz Referatów. Znajduje się tutaj także status i forma prawna Gminy oraz jej kompetencje.
- PODMIOTY GMINY - pozycja zawiera informacje dotyczące osób prawnych, podmiotów państwowych i podmiotów samorządowych w Gminie.
- PRAWO LOKALNE - w pozycji tej zawarte są statut i regulamin gminy, uchwały, zarządzenia, protokoły, informacje dotyczące podatków i opłat w gminie, oraz ewidencje i archiwa.
- GOSPODARKA GMINY - znajdziemy tu dane dotyczące budżetu i majątku Gminy, inwestycji przeprowadzanych w Gminie, oferty inwestycyjne, strategię rozwoju Gminy, zagospodarowanie przestrzenne, informacje dotyczące gospodarki komunalnej oraz inne ważne informacje.
- OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE - w pozycji tej zawarte są oświadczenia majątkowe władz gminy oraz pozostałych osób, od których odpowiednie przepisy wymagają takiego obowiązku. Link do oświadczeń majątkowych znajduje się także w wizytówkach poszczególnych osób.
- JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE - znajdują się tutaj informacje dotyczące jednostek organizacyjnych w Gminie, tj.: szkoły, biblioteki, ośrodki pomocy społecznej, domy (ośrodki) kultury, itp.
- JEDNOSTKI POMOCNICZE - w pozycji tej zawarte są informacje o Sołectwach Gminy.
- STOWARZYSZENIA I ZWIĄZKI CZŁONKOWSKIE - pozycja zawiera informacje o stowarzyszeniach i związkach członkowskich znajdujących się w Gminie
- SPRAWY OBYWATELSKIE - znajdują się tu istotne informacje dla obywateli Gminy, dotyczące np.: spraw budowlanych, działalności gospodarczej, dowodów osobistych, itp.
- NIEUDOSTĘPNIONE W BIP - pozycja zawiera informacje o danych, których z racji odpowiednich przepisów nie można udostępniać publicznie.
- WYSZUKIWARKA - pozycja ta pomaga wyszukać dokumenty lub informacje na podstawie tzw. słów znaczących. Jej działanie ogranicza się wyłącznie do poszczególnych Gmin i przebiega na zasadzie wyszukiwania informacji zawartych w plikach niekodowanych (w nagłówkach dokumentów, ich nazwach oraz w informacjach wpisanych otwartym tekstem). Wyszukiwanie nie może być przeprowadzone w treści dokumentów typu "doc".
- STATYSTYKI - pozycja ta informuje o ilości odwiedzin strony informacji publicznej. Statystyki dotyczą całkowitej liczby odwiedzin, odwiedzin poszczególnych działów, adresów IP używanych do przeglądania stron.
- ZESPOŁY REDAKCYJNE - znajdują się tu informacje o osobach odpowiedzialnych za publikacje biuletynu.
3. Informacje dodatkowe
Dokumenty zawarte w BIP mogą być przedstawione w różnej formie: głównie w postaci plików "pdf", ale także w postaci pliku o rozszerzeniu "doc", pliku o rozszerzeniu "txt" pliku o rozszerzeniu "rtf" Pliki typu "txt" mogą być odczytywane bez pomocy dodatkowego oprogramowania. Pliki "pdf" wymagają posiadania czytnika tego typu plików - np. Adobe Reader. Pliki "doc" oraz "rtf" odczytane mogą być za pomocą MS Word lub systemowego programu WordPad